Mitt år i musikväg

Årets bästa grupp:

Vad menas med årets grupp? Ett band som varit aktivt i år som är bra eller bara ett band som jag tyckt om väldigt mycket under året? Om det är de sistnämnda så är valet enkelt, Sneaker Pimps, helt klart. Skulle jag valt ett band som varit aktiva i år skulle jag valt Fischerspooner.

Årets bästa kvinnliga soloartist:

Kate Bush. Finns inga andra alternativ. Hur mycket musik jag än hör och hur fantastiskt jag tycker de låter så är det så långt ifrån så magiskt som Kate Bush musik. Allt bara bleknar i jämförelse.

Årets bästa manliga solo artist:

IAMX. Vet dock inte riktigt om IAMX räknas som solo mer? Är ju trots allt ett litet band nu men för mig känns ändå IAMX som Chris Corners soloprojekt. Annars väljer jag helt enkelt bara Chris Corner. Han har ju faktiskt gjort fantastiskt fin musik till filmen Les chevaliers du ciel.

Årets bästa låt:

Att välja en låt är ju bara sjukt. Hur kan man?
Tryck på bilden för att komma till en samling på spotify.

Årets nya upptäckter:



Hej kollage. (Tryck för större bild) Har varit ett riktigt musikår för min del. Har letat i alla gömmor efter ny och spännande musik. Från vänster rad 1: Daft punk, IAMX, Imogen heap, Portishead, Soap&Skin, Thom Yorke, Sneaker Pimps, Sigur Rós & MGMT. (Såklart många fler) Vissa band har jag såklart känt till sen tidigare men i år har de växt för mig.

Årets bästa video:


IAMX - My secret friend. Chris Corner har alltid sjukt snygga videor till sina låtar.



Sen är denna videon ungefär 10 år gammal men vafan?
Grym är den. Daft Punk - Around the world.

Årets konsert:






Har nog alltid kunnat välja ut en årets konsert alla andra år men i år... helt omöjligt. Jag fattar inte hur jag har kunnat pricka in alla de bästa spelningarna under ett och samma år. Har kanske inte varit på så många men jag har verkligen valt konserter med omsorg.

110509: Jean-Michel Jarre @ Malmö
190509: IAMX @ Köpenhamn
210909: Tori Amos @ Oslo
231009: Soap&Skin @ Köpenhamn
091209: Detektivbyrån @ Lund


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0