1. Donnie Darko



Det finns fyra kategorier inom film för mig:
1. Skräp
2. Kul att fördriva tiden med
3. Filmer som är så. jävla. bra men som man bara klarar av att se kanske en gång på... tio år?
4. Filmer som är så. jävla. bra och som man kan se hur många gånger som helst.

Filmer som Changeling, den gröna milen, sagan om ringenfilmerna och titanic är bra exempel på filmer som är otroligt bra och som man älskar sjukt mycket! ... men inte kan se speciellt ofta. Åtminstone inte jag. Hur stor är chansen att jag skulle trycka igång sagan om ringen nu liksom? No chance lance. Men det betyder ju inte att dem är dåliga!

Tänkte i alla fall skriva ner tio av mina favoritfilmer inom kategorin 4. (Inte i samma inlägg dock, de blir nog lite för mycket) Börjar med världens bästa film:

1. Donnie Darko.
Om det finns någon som missat att detta är min favoritfilm så grattis, förstår inte hur du kunnat undkomma det. Huvudrollen spelas av Jake Gyllenhaal som är så sjukt grym i denna filmen! Finns det någon som är bättre på att spela såna här roller än han? Karaktären han spelar heter i alla fall Donnie Darko. Han ser underliga saker och träffar kaninen Frank som säger åt honom att världen kommer att gå under om 28 dagar, 6 timmar, 42 minuter och 12 sekunder. Och de är under dem dagarna man får följa honom. Det är svårt att sammanfatta den på ett bra sätt eftersom man lätt avslöjar mycket av handlingen då...

Musiken är helt fantastiskt! Vet ingen film som har så passande musik och som de spelar på precis rätt tillfällen. Humorn är... bäst? Gud! Hela filmen är bara sjukt bra, se den. (Har du inte råd att köpa den? ladda ner den. Kan du inte ladda ner? se den på youtube)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag måste nog se denna film :o Den verkar helbra! Fast känns lite som jag har sett den, hm. Men då kan jag nog se den igen i så fall xD

En film som förresten är galet bra med att ha musik i rätt tidpunkt och dessutom bra musik är "requiem for a dream" och "the fountain". Har du sett någon av dem? :o

2009-09-09 @ 13:59:25
URL: http://quantity.wordpress.com
Postat av: PAAATE

Mulholland Drrrrrive!

2009-09-09 @ 14:15:37
Postat av: Sandra

svar:

Då ska jag se den då :D

Requiem for a dream handlar typ om droger/beroenden. Jag ogillade den jättemycket första gången jag såg den, det var först när jag skrev en 7 sidor lång analys om filmen och hur den var gjort som jag började gilla den :o

Samma regissör har gjort The fountain och jag vet inte alls hur jag ska förklara vad den handlar om. Vet inte ens om jag vet det. :o Måste nog se den igen för att fatta, men den var väldigt speciell, udda och bra : D tyckte jag då iaf! Daniels favoritfilm är det också :p En av dem iaf. :D Det är även min vän i Colombias favoritfilm xD haha

Det är samma kompositör som gjort musiken till båda filmerna :p

2009-09-09 @ 15:49:12
URL: http://quantity.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0