Joanna Newsom

Jag har börjat uppmärksamma kvinnliga artister mer och mer efter att jag började lyssna på Kate Bush. Innan jag blev introducerad för hennes musik kan jag ju säga att jag inte lyssnade på annat än musik gjord av killar. Men nu jävlar har de blivit ändring på det! Nyaste upptäckten är Joanna Newsom som är en amerikansk sing&songwriter. Hon är känd för sin pipiga röst, sina sagolika texter och för att hon spelar harpa.

Innan jag börjar lyssna på en artist så brukar jag gå in och läsa shoutboxen på Last FM och se vad folk skriver och när jag gick in på Joannas sida så möttes jag direkt av kommentarer som "new album reminds me of Kate Bush", "shes kind of like a young kate bush", "it's like Joni Mitchell and Kate Bush had a love child.", "I hear both Kate Bush and Joni Mitchell", "she sounds an awful lot like Kate Bush" ... Fattar ni hur mycket jag HATAR... verkligen HATAR när folk jämför vartenda jävla kvinnliga artist med Kate Bush? Jag dömmer ut musiken direkt utan att ens ha hört det. Seriöst det senaste året så har:

Soap&Skin
Bat for Lashes
Marina & the diamonds
Polly Scattergood


Och nu Joanna Newsom varit "the next kate bush." Kan folk bara lägga ner? Det kommer aldrig att komma en ny Kate Bush och hur kul kan det vara att alltid bli jämförd med typ världens genialiska kvinna bara för att man är tjej, alternativt spelar piano och gör lite annorlunda musik? Om man är artist, vill man inte helst bara vara sig själv då? För att citera Marina & the diamonds ur hennes låt Hollywood "Oh my god, you look just like Shakira. No no, you’re Catherine Zeta. Actually, my name’s Marina" Snälla folk, sluta! Det är ok om man ska förklara musiken för andra och kanske nämna några band eller artister som är liknande men så tråkigt när folk jämför alla unga tjejer med Kate. Det får mig att dömma ut dem direkt och helt ärligt så lyssnar jag knappt på Bat for Lashes mer eftersom jag blir så irriterad när folk ska jämföra hennes musik med Kate. Då blir jag helt förstörd och tänker "Vafan? Detta är inte i närheten" och sen blir det skitdåligt bara för att man jämför.

Jävlar vad mycket det blev nu... Men var tvungen att få gnälla lite på det där. Hur som helst, trots min tveksamhet till Joanna Newsom så blev jag faktiskt positivt överraskad. Och sen får jag ju säga att det är första gången som jag till viss del kan hålla med folk om Kate Bushliknelsen. Denna är åtminstone mer rättvist än de andra. Kan ju vara tack vare hennes pipiga röst som gör att man lite omedvetet tänker på Kate Bush första skivor The Kick Inside och Lionheart. Jag har helt fastnat för låten Easy som finns på hennes tredje studioalbum som släpptes i år! Fast skivan är ett trippelalbum? Med 6 låtar på varje skiva. Så sammanlagt 18 låtar! Lite maffigt men dem som gillar t.e.x Tori Amos är nog vana vid såntdär. Hon släpper ju alltid dubbelskivor med runt 18-24 låtar. Personligen tycker jag att det blir liiite för mycket på en och samma skiva men ja... Nog om det,


Här är låten som jag ville komma till från första början.
Låten finns tyvärr inte på spotify men lyssna gärna här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0