Sovskivor

Några av mina favoritsovskivor:



Björk - Vespertine
Denna skivan är något av det bästa inom alla kategorier, bästa skiva, bästa sovskiva, bästa björkskiva, bästa vinterskiva, bästa kvällskiva osv. Den är grym på alla sätt! Hade svårt för den i början och totalspelade sönder Homogenic som jag ansåg vara hennes bästa skiva. Men denna skivan är en sån som växer hela tiden. Finns ingen bättre skiva att sova till.



The Kissaway Trail - The Kissaway Trail
Problemet med vissa sovskivor är att jag alltid vill hålla på och sjunga med så då somnar man aldrig ändå. Då sätter jag alltid på denna! Vet inte hur många "jag orkar inte åka bil i tre timmar måste somna snabbt"-spelningar denna har haft. Somnar alltid! Ungefär som en saga när man var liten, så himla fin och gosig.



Jónsi och Alex - Riceboy sleeps
Ett annat projekt av Jónsiboi från Sigur Rós. Denna skivan har han gjort tillsammans med sin pojkvän Alex! Alla Sigur Rós skivor är ju mysiga att somna till, det enda som är lite jobbigt ibland är att de jämt ska göra växande låtar. Dvs att den börjar lugnt och exploderar i slutet. Älskar de annars - men när man ska sova kan de vara lite jobbigt. Därför är nog denna bäst! Lugn och fin genom hela skivan.



Kate Bush - Aerial
Kvinnan i mitt liv! Vet inte vad som är bäst. Att somna till den - eller att vakna till den! Eftersom denna till skillnad från Björks Vespertine är en vår/sommarskiva så ska man helst sova till den på våren! Då blir den extra fin med all fågelkvitter och moshi moshiljud, (läs: washing machine) Haha!



Sneaker Pimps - Splinter
Älskar denna skivan mer än typ... allt? Haha nä, men, en av världens bästa skivor! Tog dock ca 50 lyssningar (helt seriöst) innan jag kunde urskilja låtarna och komma in i den. Vem har snyggare röst än Chris? Han sjunger så lågt och mjukt genom hela skivan att han nästan viskar. Hela skivan är väldigt slowtempo så det säger sig väl själv att det är en bra sovskiva! Allt inom triphopgenren är nog fint att lyssna på när man ska sova. Är bara inte så insatt i den genren, än.

Kommentarer
Postat av: Martin

Sv: 90-talet är nya 80-talet.



Måste instämma ang Riceboy Sleeps oxå! Superb skiva - även att va vaken till förstås :)

2010-03-06 @ 15:07:49
URL: http://dock.blogg.se/
Postat av: sandra

ja de mesta jónsí gör brukar sluta bra:) ska bli spännande att höra hans debutsoloskivan sen!

2010-03-06 @ 23:28:59
URL: http://zerozeroni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0