Hounds of love - The Ninth wave



Hounds of love - The Ninth wave.

Idag när vi satt i bilen så lyssnade vi som sagt på The ninth wave (som är b-sidan av albumet hounds of love) Jag har för mig att the ninth wave är ett uttryck för de vågor som är lite större än andra, är det så? Jag kan ha fel. I alla fall. Denna sidan av skivan är OMG. I början tyckte jag att den var konstig och jag förstod inte riktigt vad som var så bra men det är helt klart en skiva man måste lyssna på många gånger för att tycka om. Enligt mig i alla fall.

Men man får mycket större intryck av låtarna när man vet på ett ungefär vad de handlar om. De ger en helt annan känsla! När jag lyssnar på the ninth wave så blir jag helt döende, hur fan kan någon göra musik såhär jävla bra? Och så genomtänk. Helt cp! Jag blir galen. Jag tänkte i alla fall skriva lite kort om vad låtarna handlar om, så som jag fattat det. Jag har säkert missuppfattat något men i alla fall...

And dream of sheep. - Första låten. Handlar om en tjej som håller på att drunkna. Varje låt är en tanke eller känsla som hon upplever. I denna låten försöker hon hålla sig vaken men känner att hon blir allt svagare och tröttare ju mer tiden går.

"Oh I'll wake up to any sound of engines
Every gull a seeking craft
I can't keep my eyes open -
Wish I had my radio


Ooh, their breath is warm
And they smell like sleep,
And they say they take me home.
Like poppies heavy with seed
They take me deeper and deeper.
"

Under Ice - Här börjar hon drömma/hallicuinera om att hon är ute och åker skridskor men plötsligt ser hon något under isen som försöker komma upp från vattnet - hon själv.

"There's something moving under
Moving under ice - through water
Trying to get out of the cold water
It's me
Something, someone - help them
lt's me
"

Waking the Witch - En annan dröm där hon ska bikta sig för en präst men blir felaktigt misstänkt som en häxa. I introt (världens finaste intro!!!) hör man olika röster som säger åt henne att vakna upp.

"Wake up, man!
Wake up, child! Pay attention!
Come on, wake up!
Wake up, love!
We should make the night, but see your little light's alive!
Stop that lyin' and a-sleepin' in bed--get up
"

'What is it, child?'
'Bless me, father, bless me, father, for I have sinned.'
'Red, red roses!'
'Help me, listen to me!'
'Red, red rose!'
'I question your innocence!'
'Help this blackbird!'
'She's a witch!'
'There's a stone around my leg.'
'Uh! Damn you, woman!'
'Help this blackbird!
There's a stone around my leg.'
'What say you, good people?'
'Guilty! Guilty! Guilty!'


Watching you without me - I denna låten har hon varit i vattnet under en lång period och börjar tappa känslen. Hon börjar förlora sig själv och vet varken upp eller ned.

"You can't hear me
You can't feel me
Here in the room with you now,
You can't hear what I'm saying,
You don't hear what I'm saying do you?

Don't ignore, don't ignore me,
Let me in, don't ignore me, no
."

Jig of life - I denna låten träffar hon sig själv i framtiden. Hennes "äldre jag" ber henne att inte dö eftersom då kommer även hon att dö. Hon säger åt henne att tänka på sin framtid, sina framtida barn och sin man och allt som hon måste göra innan hon ska dö. Detta är det första "hoppet" i the ninth wave.

"Never, never say goodbye
To my part of your life
No, no, no,
Oh, oh, oh
Let me live
She said c'mon let me live
She said c'mon let me live girl

This moment in time
She said
It doesn't belong to you
She said
It belongs to me
And to your little boy and to your little girl
"

Hello Earth - Här är hon så svag att hon återupplever upplevelsen från stormen som tog ner henne i vattnet. Det är som att hon ser ner på jorden uppifrån och ser hur stormen börjar växa och hon kan inte göra något åt det.

"Watching storms
Start to form
Over America
Can't do anything
Just watch them swing
With the wind
Out to sea
All you sailors
(Get out of the waves, get out of the water)
All life-savers
(Get out of the waves, get out of the water)
All you cruisers
(Get out of the waves, get out of the water)
All you fishermen
Head for home
Go to sleep little earth
"

The morning fog - Sista låten i the ninth wave och även den låt som är lite mer upplyftande från de andra. Den ger ljus och hopp eftersom det är i denna låten hon blir räddad. Den handlar om hur man uppskattar livet mer efter att ha varit med om något traumatiskt.

"D'you know what?
I love you better now

I am falling
And I'd love to hold you now,
I'll kiss the ground
I'll tell my mother
I'll tell my father
I'll tell my loved one
I'll tell my brothers
How much I love them.
"

Seriöst! Sjukt genomtänkt och underbar sida! A-sidan är inte ens hälften så bra som denna även om den innehåller alla hittar som Running up that hill, hounds of love, the big sky och cloudbusting. Jag älskar verkligen detta, så mycket så att jag får typ magsår. Haha. Nemen, låtarna får verkligen en helt annan innebörd och man sjunker så lätt in i dem och ser allting framför sig. I början kunde jag tänka att waking the witch var värsta satanistlåten och vafan? Vad är detta? Men ja, what to say what to say? LOVELY!!!

Hounds of love, eller ja, the ninth wave måste vara världens bästa skiva som någonsin gjorts. Den är till och med bättre än The dreaming. Och det är svårt att säga, haha!

Kommentarer
Postat av: Nina

åååh. :D nu blev jag kär!

2008-10-28 @ 22:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0